måndag 8 juni 2009

Fråga om jobb


Jag fick detta medelande av Malin och tänkte att det finns kanske flera som läser min blogg som letar jobb just nu och skulle vara intresserade av detta.

Hej!

Va inne och läste på forumet för londonsvenskar och fick tips om din blogg.. kul!
Jag tänkte att jag skulle chansa och fråga om du vet något ledigt jobb i London.? allt duger.. dock inte för höga krav! haha!
jag bor i sverige men är väldigt sugen på London och jag försöker hänga ut krokar innan jag drar dit. om du vet något som skulle passa en jäkligt glad 23 åring så vore det nice.!! Ha de bra
!

Hej Malin och alla andra

Nej, tyvärr vet jag inte om några lediga jobb i  London och det är sådana tider just nu att alla kanner någon som är arbetslös. Jag skrev en guide här om hur man kan hitta jobb under finans krisen och den kanske kan vara intressant.

Malin, eftersom du bor i Sverige så skulle jag råda dig att spara i hop en ordentlig reskassa så du klarar dig i 3 månader. Ha absolut inte med dig mindre än 20,000 kr. Alla okvalificerade jobb i restauranger, pubar och affärer måste sökas på plats. Det finns så otroligt många som söker dessa jobb och redan finns på plats och dom hinner få jobben innan du ens hinner hoppa på planet. Omsättningen av personal på sådana ställen är stor och för det mesta har man bara en veckas uppsägningstid. Chansen är därför stor att du får komma på intervju och börja jobba samma dag som du svarar på annonsen.

När jag flyttade till London fanns det hur många okvalificerade jobb som helst. Jag fick jobb på den första pub jag sökte. Så är tyvärr inte längre fallet. Många pubar har slutat göra mat för dom tjänar inte på det längre. En del rapporter säger att upp till sex pubar per dag i London får stänga!

Det är trots detta inte omöjligt att hitta jobb, men det måste,som sagt, göras på plats. Fixa först en kanon bra CV till Engelsk standard. (Att ha ett Engelskt mobil nummer på den är ett måste! Ingen kommer ringa dig på din Svenska mobil. När jag jobbade i pub branschen var utländska nummer till och med spärrade från telefonen.) Gå sedan och dela ut din CV på varenda pub, bar, restaurang och affär som du hittar. (Tänk på att inte gå in på en pub/restaurang under lunch tid eller efter kl 5.30. Då har alla för mycket att göra. Vi anställde aldrig någon som kom in under den tiden eftersom vi inte tyckte att dom hade något "common sense".) Någonstans får du napp! Det kan dock ta ett tag, så ge inte upp. Registrera också din CV och sök jobb på så många recruitment sites som möjligt.


Detta är bara några av alla webplatser som finns. Prova att googla, tex "bar jobs" och se vad du hittar. Jag hittade Bar Zone som ser ut att ha en massa bar och servitris jobb.

Lycka Till!