söndag 14 juni 2009

Karins födelsedag på Madsen i South Ken


För ett tag sedan pratade jag med någon (tror det var Matilda) hur rykten sprider sig fort om både bra och dåliga restauranger. Jag berättar gärna för alla som vill höra om Kina restaurangen Yien i Muswell Hill som har den värsta servicen jag någon gång stött på, men det är en annan historia. Matilda påpekade då att nu när folk bloggar så sprids det ändå fortare och också till dom man inte känner. Bad news alltså för restauranger och bad news för Madsen...

(Jag på the Woodman)

Jag och Karin träffades först på the Woodman i Highgate på en flaska vin och åkte sedan ner till South Kensington på rekord tid (25 minuter!) På Madsen träffade vi en hög gravid Maulou (Vi trodde hon skulle föda under lunchen!) och Johan.

(Maulou och Karin på Madsen)

Madsen är en trevlig restaurang, med trevlig inredning (men jag forstod inte riktigt poängen med dom torkade blommorna som hängde upp och ner på väggen i något som liknade presentsnören!) men det var maten och servicen jag var mest besviken på.

(Johan. Observera blommorna i "presentsnören" i bakgrunden!))

Det var inget större fel på maten och servicen så där och våran servitris var jätte trevlig, men verkade oerfaren. Bara små saker som att hon inte frågade om vi ville beställa dricka utan tog både mat och dryck beställningen samtidigt, hon frågade inte hur maten var när hon tog bort tallrikarna och våra tomma desert tallrikar fick sitta där i säkert en halv timma innan någon kom och plockade bort dom. Vi det här laget var vi också ensamma i restaurangen. Dom hade heller inte fönstret öppet, trots att dom sagt vid boknings tillfället att de skulle göra det om det var varmt och soligt.)

(rödspattan. Ser större ut på bild än vad den var)

Menyn var inte så där jätte inspirerande precis, men jag har sett middags menyn och tycker den är bättre. Karin beställde en sallad med kyckling och fick 2 pytte små kyckling bitar. Jag och Johan beställde rödspatta och in kom två små filéer på en skiva bröd. Det skulle dom ha över £10 för. Undra vilken planet dom lever på egentligen! Den var ok, men smaklös och för det priset väntade jag mig mycket mer. Maulous sill och potatis var väl det mest prisvärda.

Deserten av västerbottenost och hjortron sylt var helt fantastisk!

Kort och gott, det var en trevlig lunch men det berodde på sällskapet och inte på Madsen. Jag hoppas deras middags meny är bättre annars tror jag dom far problem i framtiden. Kanske är jag för kritisk, men det finns bättre restauranger i South Kensington och bättre skandinaviska restauranger i London. Gå dit i stallet.