onsdag 22 april 2009

Skaffa jobb under credit crunchen


Jag har läst en hel del om folk som förlorar jobben. Speciellt på Londonsvenskar läser man nästan dagligen om Svenskar som förlorat sitt jobb och har svårt att hitta något nytt. Själv befinner jag mig i en situation som jag aldrig varit i förut. Det har nämligen varslats om 310 uppsägningar (av ca 2000 anställda) på mitt företag och jag kan vara en av dom som förlorar jobbet.

Jag vet att det är jobbigt just nu att hitta ett jobb, men det är långt i från omöjligt. Det värsta man kan göra är att få panik. Man måste tänka rationellt. Har ar mina two pence worth vad man ska göra när man förlorat sitt jobb eller söker jobb i London.

  1. Uppdatera och fixa din CV. Tror du att din CV är bra som den är? Fel! Det är den inte. Jag lovar! Den kan alltid förbättras. Försök att få hjälp från minst en, men gärna flera som har hand om anställningar på ett företag. Kanske har du en kompis som jobbar med rekrytering? Googla annars CV mallar sa din CV är anpassad till UK-standard. Det är sa många som tävlar om jobben att en CV som är allt annat an perfekt kan radikalt försämra dina chanser att ens få komma på intervju. Jag trodde in egen CV var bra tills jag gick pa en CV workshop på mitt universitet. Den blev överstruken och det var bara att börja om på nytt!
  2. Sök så många jobb du bara kan. Ju fler desto större chans att få ett fortare. 10-20 i veckan räcker inte! 10-20 om dagen är minimum!
  3. Sök jobb som du tycker att du är "för bra för." En liten inkomst är bättre än ingen inkomst.
  4. Sök även jobb där du kanske inte har alla erfarenheter som krävs, men som du vet att du klarar av. Man vet ju aldrig. Du kanske har andra erfarenheter som dom tycker är viktigare.
  5. Har du jobbat i London ett tag och betalar national Insurance kan du söka job seekers allowance, samt housing benefit. Kontakta ditt lokala job centre för information.
  6. Söker du ditt första jobb i London så se till att du har en hel del pengar med dig annars kan det bli problem. Festa inte upp dom innan du har jobb och lägenhet. Tänk på att du måste betala en månads hyra samt en månads depositions avgift när du flyttar in. Om din hyra ligger på £100 i veckan blir det ca £900 som du måste betala. Sedan kan det ta en månad innan du får din första lön och då går det åt ca £450 till i hyra. (Läs mer om detta har )
  7. Registrera dig med så många agenturer och websites som du bara kan.
  8. Lägg in en annons på Londonsvenskar och sök även jobb där. Kom dock ihåg att INTE SVARA PÅ ANNONSEN, utan skicka ett e-mail eller ring telefon numret i annonsen. Finns det inga kontakt detaljer, skicka ett PM. Det får mig att skratta varje gång när folk svarar på annonsen. Ser ni en annons i en tidning så skriver ni väl inte till tidningen att ni är intresserade av jobbet? Personligen tror jag folk gör så för att dom inte vågar ringa/skriva på Engelska och då är det lättare att fråga personen som postat annonsen eftersom den för det mesta är svensk. Saken är den att på det sättet får ni inget jobb. Någonsin. Ställ inte frågor i annonsen heller. När (om!) dom blivit besvarade är jobbet borta. Jag lovar!
  9. Nu mer än någonsin måste okvalificerade jobb som bar, restaurang och affär sökas på plats. Det är kortare uppsägningstid på sådana stallen och dom behöver för det mesta folk som kan börja jobba med en gång. 
Lycka till alla ni som har det jobbigt just nu samt alla ni som precis flyttat hit och letar jobb!