torsdag 23 april 2009

Matthew Williamson for H&M


I dag släpptes årets mest omtalade High Street Collection, nämligen Matthew Williamson's samarbete med H&M.

Jag kan summa upp kollektionen med att säga att jag är inte ett fan. Jag har läst en hel del reviews om denna kollektion och jag forstar inte hur den kan vara sa populär

Vi kan börja med att slå hal på myten om att du får ett designer plagg till ett bra pris. Det får du inte. En klänning designad för en high street kedja, är fortfarande bara en high street klänning, även om det är en klänning du betalar £120 för!

Kvalitén på plagget och designen är garanterat mycket sämre om du jämför med designers Ready-to-wear collection. Mode designers tjänar oftast väldigt lite pengar (till och med lyx märken som Dior och Chanel förlorar pengar varje år. Det är därför dom ger sig in i parfym marknaden. Den enda lyx marknaden där designers kan tjäna stora pengar!) så en kollektion med en stor klädkedja som H&M kan ge dom en större summa pengar. Dom flesta designers tycker inte om the high street. Dom vill helt enkelt inte att deras kläder ska vara tillgängliga till arbetarklassen. Det ser inte "bra ut". Karl Lagerfeldt tycker tydligen inte om high street affärer eftersom han tycker att tjejer inte får vara en storlek 16 (storlek 44). Det var inte så konstigt att han fick snabbt andra åsikt när han gjorde sin kollektion för H&M för ett par år sedan.

Jag är normalt ett stort fan av Matthew Williamson, men hans kollektion är för dyr för H&M kunden och dessutom ser den slarvig ut. Maxi klänningen är den jag tycker mest illa om. Textiltrycket är fult och han har gjort ett nybörjarfel med att använda svart i ett färg tryck. Det ser for "hårt" ut. Att han dessutom tar £120 när du kan få en H&M klänning för under £20 är helt otroligt.

Kollektionen kommer dock bli väldigt populär. Dom flesta köper plaggen på grund av att det är Matthew Williamson. Det spelar ingen roll om dom gillar plagget eller inte.

Självklart finns det också bra designer/high street capsule collections. Commes des Garcon for H&M var en som jag verkligen gillade. Dom hade gjort den med H&M kunden i tanken och kom ut med några riktigt bra och basic plagg. Matthew Williamsons långa samarbete med Debenhams var både bra och billigt. Jag köpte bland annat en väldigt snygg svart kappa där för £100.

PPQ for internetaffären Oli ar riktigt bra för PPQ har lagt in sitt eget designer element och kläderna ser lika dana ut so deras "riktiga kollektion".

Min personliga åsikt är följande: Spara i hop lite pengar och köp ett riktigt Matthew Williamson plagg i stället. Att spendera £120 på ett high street plagg som du med all säkerhet bara kommer ha i sommar känns lite som att kasta pengar i sjön ( Så vidare du inte verkligen tycker om den!) Det kommer snart komma en ny designer som kanske har en bättre kollektion.

Däremot är jag ganska kär i det breda (läder?) skräpet. Kanske måste köpa..