torsdag 16 april 2009

Galvin at Windows


Hej alla.

Ni får ursakta mina sporadiska posts, men jag har sa mycket att göra just nu att jag inte vet vad jag heter. Jag hoppas ni förstar och att fortsätter att läsa och har tålamod med mig. Den 8e Maj blir det bättre

Förra Torsdagen firade jag och Andy 6 år och jag hade bokat bord pa Galvin at Windows, som ligger på 28e vaningen på Hilton, Park Lane och har en fantastisk utsikt över Hyde Park.

Andy var jätte snyggt smart/casual i sin kostym och en vit v-neck French Connection troja. Min outfit bestod av en mini dress från Chloe som jag använde som top, en ny high wasted kjol från Coast, svart brett skräp från Miss Selfridge och Jimmy Choo stilettos. Tyvärr har kameran gått sönder så jag får posta korten när (om!) den blir fixad.

När vi kom upp på 28e vaningen blev vi direkt eskorterade till baren. Vi tog varsin drink och jag frågade servitrisen om någon skulle säga till när vårat bord var klart. Hon såg konstigt på oss och sa "Jaså, har ni bokat bord". Det hade då hovmastaren glömt bort att berätta.

När vårat bord blev klart tog Andy sin öl för att ta med den till bordet. En servitris tog den direkt i från honom och satte den på en bricka som hon bar fram till bordet. Bra service i all ära,men vi kan liksom bära våra egna drinkar! Vi bordet stod en servitör som tydligen skulle vara "våran" servitör. Han log inte en enda gång. Han såg så sur ut att man trodde nästan att hans hamster dött eller något. Galvin är en Fransk restaurang och Fransk service ska väl vara snabb och korrekt, men dom är inte så kända for att vara trevliga. Galvin ligger dock i London och man måste väl ändå anpassa servicen till det. Engelskman (och jag!) gillar trevliga servitörer.

Vi beställde från deras credit crunch meny, 3 rätter for £33, dock fanns många av dom rätterna med på den vanliga menyn. När jag går på en 5 stjärnig restaurang förväntar jag mig inte bara en perfekt service, jag förväntar mig även perfekt mat av dom finaste råvaror. Eftersom jag är en föredetta kock så känner jag direkt om det inte är det.

Jag och Andy åt rökt lax, eller "Marinated Loch Duart Salmon, avocado, pickled ginger, fennel and lemon dressing" till förätt. Den var helt OK. Inget minnesvärt. Laxen smakade inte bättre än den man köper på Tesco. Till huvudrätt valde Andy "Assiette of Cotswold white chicken, shallot tarte fine and fig jus gras" (nej, jag har ingen aning vad det betyder heller!) som såg helt fantastiskt ut på tallriken och han tyckte om den. Jag beställde "Hake with choucroute and carrots." Min Franska är inte den bästa, så jag fragade vad choucroute var och fick till svar att det var saurkraut. Det är ju kål, så det var inga problem. När jag fick min fisk blev jag väldigt besviken, för det var bara vit fisk på en bädd av saurkraut och med skivade morötter under. Inte en rätt som jag väntat mig att få på en fin restaurang. Saurkrauten var gömd under fisken, men när jag smakat den så såg jag att den innehöll små bacon tärningar. Jag är pescetarian och äter inte rött kött och det var ingen som berättat det för mig. Ok, så jag sa inte att jag inte åt kött, men åt andra sidan så frågade jag faktiskt var det var innan jag beställde det. Jag nämde det till servitören och han bara sa att "ja, det innehaller kött". Ingen ursakt och inte frågade han om jag ville ha något annat heller

Desserten, som var "Dark Chocolate Palet d'or, cookie crumbs and malted milk ice cream" var dock jätte god. Vi fick även några petit four på en tallrik med "Happy Anniversary" skrivet i chokladsås, vilket var trevligt.

Kort sagt, ta gärna en drink i baren pa Galvin. Kom dit tidigt så ni får ett bord vi fonstret där ni kan sitta och titta pa utsikten. Gå sedan darifrån och ta bussen till Kensington High Street och gå på Babylon at Roof Gardens. Lite billigare, mycket bättre och med samma underbara utsikt.