söndag 1 mars 2009

Fråga om MA studier


Hej!
Jag hoppas att det är okej att jag kontaktar dig - har sett att du hjälpt till med lite frågor på Londosvenskar.com.. Har också börjat läsa din blogg för lite information och inspiration om att bo i London..:)
- Är det svårt att hitta ett extrajobb vid sidan om studierna? Hur mycket kan man jobba?
- Finns det lite mer "kvalificerade" extrajobb än bar/butik/café jobb tillgängliga för studenter med arbetslivserfarenhet?
- Har du nån erfarenhet av Goldsmiths? Den rankas rätt högt vad jag kunnat se inom Media och Communications, men jag undrar främst om det är jättesvårt att komma in?
Hej Kamilla

Vad kul att du laser min blogg!

Jag vet att Goldsmiths är ett jätte bra universitet om man vill plugga art, men jag vet faktiskt inte hur dom är på andra kurser. Jag tror det finns bättre universitet, men det finns också garanterat sämre. Goldsmiths ligger dock i ett väldigt nedgånget område som heter New Cross och ligger i sydöstra London (tänk dig Akalla, Rågsved, Rinkeby etc ,men ungefär 10 ggr värre!) så jag skulle rekommendera att du inte bosätter dig i närheten. Jag har en kompis som bor på en jätte fin gata i New Cross och hon är skit rädd på kvällarna när hon ska hem. Hon har berättat ett x-antal skräck historier som hänt om killar som brutit sig in i hennes hus, samt en som överföll hennes kompis i deras hall när hon kom hem mitt på dagen. Det är inget ställe for en ensam tjej.

Det är ganska lätt att hitta extra jobb som café, bar, restaurang etc men det ar svarare nu än tidigare. Ditt problem kommer att vara att du ar över kvalificerad sa det kan vara vart att tona ner din CV ordentligt om du söker sådana jobb. Tyvärr sa sparkar även barer och restauranger folk och jag har sett många fler stallen stänga den senaste månaden så det ar en rätt så stor konkurrens om jobben. I September har du också andra studenter att tävla om jobben med.

Det är klart att du kan söka bättre jobb, men det finns några problem med det 1) Arbetsmarknaden just nu är hemsk. Det är inte sådana tider när man kan välja utan man får ta det man får. 2) Jobb som café och bar brukar vara flexibla som om du tex har tenta eller måste gå in på en lektion så kan du på en del ställen byta skift, det kan man oftast inte på bättre jobb. Mina chefer tycker jätte bra om mig och är väldigt flexibla och det är tur for min lärare kan en dag säga att vi måste komma in på en tutorial, eller det ar ett viktigt seminar som vi måste gå på som inte som står på schemat. Din skola kommer inte ha någon som helst förståelse för att du måste jobba och ditt jobb kan ge någon annan din position som kan jobba när dom vill att du ska jobba. Det ar liksom inte brist på kandidater. Du kan ju ha tur att hitta ett mer flexibelt jobb, men räkna inte med det. Det finns temp jobb på bl.a kontor men även dom jobben är det mycket konkurrens om.

Hur mycket du kan jobba? Ja det ar olika. Jag vet att min chef jobbade heltid när hon gjorde sitt masters. Jag jobbar 2.5 dagar i veckan och jag klarar mig på det ekonomiskt eftersom det är ett bättre betalt jobb än café och bar. Tidsmässigt for studierna funkar det bra också. Din skola kommer att rekommendera att du inte jobbar, men det säger dom alltid. Ingen klarar sig på bara studie lånet. Du vet sjalv hur mycket du orkar med, men kom i håg att skolan ar viktigare än jobb.

Det är svårt, men inte omojligt, att komma in på Goldsmiths så om jag vore dig skulle jag söka till andra universitet också. Dom ser högt på yrkeslivs erfarenhet samt om du har skrivit ett bra personal statement. Som du kanske vet måste du också ta ett IELTS prov och få minst 7 i betyg. (Max ar 9)

Hoppas det hjälper något. Fråga gärna om det ar något mer jag kan hjälpa till med.

Cecilia