onsdag 4 mars 2009

Totalt absurt!


Jag har en kompis - K, som bor i närheten av mig. Vi träffades faktiskt på Londonsvenskar förra året och hon är en helt fantastisk människa och min bästa kompis. Det ar jätte skönt att ha en svensk kompis som bor en 7 minuters promenad bort (om man genar genom Highgate Woods.)

K jobbar i Syd västra London på ett företag där hon trivs rätt så bra. Hon har hjälpt dom med en massa saker, tex stannat till kl 3 på natten när deras el var nere. (Vilket hon inte behövt göra eftersom hon "bara" ar receptionist). Hon ar omtyckt på företaget och är alltid där och kommer alltid i tid. Hon var till och med där under sno ovädret och att då ta sig på Northern Line genom London var inte det lättaste. Det är detta som gör följande sa absurt.

K blev inkallad på kontoret i dag av två av sina chefer som gav henne en muntlig varning.
Varfor då? Jo, hon serverade kaffe fel under ett möte. Detta ar inget skämt utan helt sant! Under möten brukar K gå in och ställa kaffe och koppar på bordet för att inte störa. Det ska hon tydligen inte göra, utan gå runt och servera det. Det ar ingen som berättat för henne under dom 2 åren hon jobbat där, men nu har ägaren till företaget klagat. (Hon ar aldrig där, men när hon väl ar det klagar hon på alla, inte bara på K. ) K ar helt förtvivlad och jag ar jätte förbannad. Sa förbannad att jag kontaktade min kompis som är topp advokat (en av hans klienter ar Kerry Katona ). Han i sin tur frågade en kollega som kom tillbaka med följande:

This sounds like a wind up!
It sounds rather harsh, and perhaps she should appeal it. If they do not revoke it she has no remedy, other than to leave what sounds like a crap job.

När jag senare pratade med K så förstod jag att allt inte gått rätt till. Innan någon ger dig en varning måste du bli kallad till ett möte. Dom ska berätta vad mötet kommer handla om och ge dig tid att förbereda detta. Dom ska även ge dig bevisen skriftligt och dom ska också berätta for dig att du har rätt till att ha en kollega eller en representant från din union med dig. Under mötet ska din chef berätta vad du har gjort fel och sedan ska du få berätta din del. Sedan ska det bestämmas vad du ska få för straff och detta ska ges till dig skriftligt (även om det ar en muntlig varning) Dom ska också berätta att du har rätt till att överklaga. Inget av dessa lagar har följts och därför tycker jag att K ska ta det har till en tribunal. Det ar gratis att göra det, men hon måste först klaga skriftligt till företaget.

Vad tycker ni att K ska göra? Det är lätt att säga "ta dom till tribunal och stick därifrån", men det ar inte sa lätt. Företaget betalar hennes utbildning och just nu ar det inte lätt att få nytt jobb.

Alla rad ar välkomna.

Tack.