torsdag 26 mars 2009

Min Detox


Jag fick en fråga om jag kunde skriva lite mer om min detox och det ska jag göra nu. Jag pluggade näringslära när jag studerade till kock på Stockholms hotell och restaurangskola för många år sedan, samt att jag läst mycket om näring och bra mat sedan min pappa blev dålig (Stackaren får dricka en juice gjord på broccoli, morötter och äpplen varje dag!)

Eftersom alkohol kulturen är väldigt annorlunda här, om man jämför med Sverige, så blir det väldigt mycket drickande. Man tar ett par glas vin efter jobbet, man dricker när man ser på fotboll, man går ut på helgerna...allt bygger på. Sedan får alla bartenders order om att sälja så mycket dom kan och frågar alltid om man vill ha en "double vodka" (det ar en 5:a eller 7:a beroende på hur stora mått just den puben serverar. En singel är 25 eller 35 ml) eller ett "large glass of wine" (250 ml - en 3e dels flaska!! "We don't encourage binge drinking. Hmmmmm...") Det blir svårt att säga nej och jag behöver ju knappast nämna att all denna sprit varken är bra för hälsan eller figuren. Det värsta stallet jag varit på är en student pub i Newcastle som heter the Gotham. Dom serverar trippel vodka (Det ar 75 ml sprit!) för £2.50 (ca 35 kr) till studenter.

På grund av detta brukar jag köra ganska regelbundna detox. Jag äter ganska nyttigt i vanliga fall, men jag älskar pasta och är totalt beroende av ost som inte är den bästa maten i större mängder (jag kan lätt sätta i mig 200 gr ost på en dag!). Jag är även beroende av cola light och dricker ungefar 1/2 liter var annan dag. även om cola light inte innehåller socker så är kemikalierna i den jätte skadliga och speciellt för levern. Jag är också pescetarian (En vegetarian som äter fisk!) och älskar grönsaker! (speciellt spenat!) Tur är väl det.


Jag tror inte på dieter som atkins, south beach etc eftersom kroppen behöver kolhydrater. Man behöver bara få kolhydrater från rätt saker. Jag vet också att för mycket rött kött är skadligt för kroppen, men jag skulle aldrig säga till någon att sluta äta kött. Andy äter det nästan varje dag!

Min detox i alla fall ar denna i 10 dagar:

  • Inget bröd, socker , alkohol, kaffe, diet coke, vit pasta eller svart te. (Eller rött kött om man brukar äta det)
  • Pasta någon gång i bland, men bara wholegrain.
  • Så mycket ekologiskt som möjligt (Det funkar inte riktigt till 100%, men ca 80% av det jag ätit har varit ekologiskt)
  • Ät frukost! (det absolut svåraste eftersom jag hatar att äta frukost.)
  • Ät när jag är hungrig, inte annars. (I går var jag inte hungrig till lunch, så åt ingenting. Däremot var jag hungrig sent på kvallen och åt cocktail tomater med homous.)
  • Sallad matlåda till jobbet.
  • Inga halv fabrikat eller ready meals. (Brukar inte äta det i alla fall, men, men)
  • Extra vitaminer. (Jag äter C, multi vitamin, fisklever olja, järn och Kalcium)
  • Så lite salt som möjligt
  • 2 liter vatten om dagen.
  • Minst 5 portioner frukt och grönsaker om dagen.
  • Soya i stallet for mejeriprodukter. (Åt dock lite lätt creme fraiche idag)
  • Ta så många promenader som möjligt. Jag försöker gå minst en halv timma varje morgon. Jag har även kört flera kortare gym pass (30 minuter) i stället för ett par långa.
  • Jag dricker aven en detox drink som jag köpte hos Holland and Barrett. Den heter "4, 3, 2, 1, Shape up detox" och man dricker 4 shots om dagen i 1 liter vatten. Nu smakar den äckligt som fan sa jag blandar den med osockrat smaksatt vatten i stallet. (Finns ett otroligt gott vatten på Planet Organic som heter "Hint". Den innehåller ingenting annat än vatten och frukt.)
Förutom att jag blivit av med 5 kg så sover jag jätte bra! Jag har haft problem med sömnen pga oro på senaste tiden, men nu går det jätte bra. Min hy som brukar vara snus torr är mycket bättre och jag har inte använt någon body lotion.

I morgon ska jag jag dock träffa Andy och några av hans kompisar och då lär det bli ett par glas vin, men sen ar jag tillbaka på detoxen tills på Tisdag.

EDIT: Läste precis denna artikel i Aftonbladet. Gud vad människor är dumma! Fett behöver kroppen, men rätt fett som oliv olja, fet fisk och nötter. Inte smör och grädde. I kommentarerna nedanfor artikeln pratar dom om att grott människorna åt kött och inte dog av hjärt och karl sjukdomar. Nej, det gjorde dom kanske inte, men dom levde inte i närheten av den ålder vi uppnår i dag. Dom kanske inte heller åt kolhydrater som pasta och bröd, men jag ar ganska saker på att dom inte åt smör och ost heller. Kolhydrater är väldigt viktigt for kroppen och speciellt när man tränar. Det mesta av kolhydraterna vi äter bryts i kroppen ner till glukos, som bland annat behövs som energi till cellerna. I levern lagras glukos i form av glykogen som fungerar som energireserv. Hjärnan behöver ungefär 100 gram glukos om dagen. Kroppen behöver också glukos för att effektivt förbränna fett. (Kalla: Livsmedelsverket)