fredag 13 mars 2009

Stockholm i mitt hjärta...

(Utsikt från Sky Bar)
Har precis kommit hem från Stockholm (där av inga blog updates på ett tag) där jag och Andy spenderade 5 dagar med min familj. Ok, jag kom hem i Onsdags natt, men har legat deckad i feber sedan dess. Det var länge sedan jag hade 40 grader. Var tvungen att öppna dörrarna ut till trädgården för att få luft (läs kyla) in i sovrummet eftersom jag var kanon varm. I alla fall...back on topic..

Lördag kvallen började med ett besök på Sky bar i Skrapan där vi träffade Lena. Det skulle egentligen ha blivit Gondolen, men utsikten är klart bättre från Sky Bar. Andy älskade stället och jag, som egentligen är ett Gondolen fan, måste saga att jag föredrar Sky Bar. (Ni får ursakta skärpan på korten. Det är lite svart att ta kort på utsikten genom glas ruta)

(Utsikt från Sky Bar)



(Jag och Andy på Sky Bar)



Eftersom det var Lördag kväll och vi inte hade bokat bord på någon restaurang (Vi försökte med Bistro Sud, men det var så klart fullbokat till 22.30) blev Pelikan det enda stallet vi kunde komma på. Pelikan är inte riktigt min typ av ställe, men det är en trevlig restaurang med god, svensk mat och det går alltid att få bord. Menyn var dock lite skumt översatt till Engelska, samt att det stod olika slags tillbehör beroende på vilken meny du läste. På den engelska stod det tex att ox rulladen kom med mashed potatoes, men på den svenska stod det bara saltgurka och syltlok. När jag frågade servitören om detta så sa han att han inte visste och "det beror på vad köket känner för i kväll". Okeeeej...


(Jag och Andy på Pelikan)

Jag beställde en västerbotten paj som tyvärr var slut, sa det blev stekt strömming och sill till föratt. Andy beställde ox rullader och Lena åt Gubbröra och Wallenbergare.


(Dags att åka hem? Jag och Lena på Medis)

Efter middagen hade vi en timme att döda till sista taget så vi gick till Medborgarplatsen och gick in på en ute servering (Japp. I Stockholm. I Mars. Det var minus grader och snö.) för Andy ville röka. Lena hade fatt nog och drack vatten. Det hade inte jag och drack vodka.


(På taget hem. Lite trötta och små fulla)

(Hemma på landet vid 1 tiden. Tyckte det va kul att ta ett kort på månen och visst blev det fint?)

Nästa dag firade vi Pappas födelsedag Han fick en CD spelare som han var väldigt nöjd med. Min pappa gillar Jazz och Italiensk Opera! Det ni. Det hade jag ingen aning om.



(Från vänster, medsols: Min bror Björns ben, min äldsta syster Susanne, mellan systern Catharina, Catharinas man Patrik, Pappa, Mamma och jag)

(Catharina, Patrik och deras dotter Julia)

Nästa dag bestämde jag och Andy (eller jag bestämde Andy blev med tvingad) oss for att gå på Skansen. Trots kylan skulle vi också med Djurgårdsfärjan. Det var dödskallt som ni kanske ser..



Jag älskar Skansen, men har inte varit där på hur länge som helst. Trots att mycket var stängt (inklusive lott stånden. Grrrrrr) kostade det 70 kr i inträde. Helt otroligt!

Här har vi i alla fall en liten surikat...


och en lite mindre trevlig orm...


krokodilen...


och sa lite fiskar.


Sedan bar det av hemmåt. Men färjan så klart.



Nästa dag började det snöa och det hade fortfarande inte slutat på Onsdag kväll när vi åkte hem. Senaste rapporten är att bilen är totalt översnöad.