torsdag 21 januari 2010

Problemet med grupp arbeten


Jag träffade Matilda på den här söta baren i Islington.

Jag träffade Matilda efter jobbet. Hon ringde och det visade sig att vi befann oss 5 minuter i från varandra (hon bor nära mitt jobb) så vi bestämde oss för att träffas på en snabb drink. Matilda har ett grupparbete på LCF och eftersom hon är gruppledare gör hon allt. Dom andra fyra är lata eller kan inte ta eget initiativ eller åker hem till Polen mitt under terminen!

Jag känner igen det där. Jag hade det problemet både första och tredje året på LCF då jag jobbade med en tjej som hade alla möjliga ursäkter till att hon inte kunde göra något. Allt från att "det är min mammas födelsedag" till "min kompis ska ha en barbeque." Hon fick samma betyg som jag vilket inte är rättvist. Det tjänar ingenting till att klaga för det bryr sig inte lärarna om och ska jag vara helt ärlig så är det rätt att dom inte gör det för man kommer stöta på detta i arbetslivet och det är upp till dig hur du hanterar det.

Mitt råd är att jobba häcken av dig och strunta i att andra utnyttjar det. Visst, det är surt, men när din kollega eller klasskamrat får jobba själv senare så märks det ganska snart hur lata dom är.

Jag gick ut med ett starkt 2:1 i betyg. Min klasskamrat klarade sig precis med ett svagt 2:2.