måndag 4 januari 2010

Mamma och Jag


Eftersom det är min sista dag i Stockholm i dag så åkte jag och Mamma in till stan. Vi började med att gå till Stadsmuseet. Jag älskar Stockholms historia och det var verkligen superintressant! (Visste ni att Stockholm nämndes för första gången i ett brev från Birger Jarl och hans som Valdemar år 1252?) Vi såg en filmutställning där Stockholm hade "huvudrollen" och hus från olika årtionden. Det fanns även massa gamla löpsedlar från Svenska dagbladet från tidigt 40tal och senare.

Stockholms stadsmuseum
Världens vackraste huvudstad sedd från Slussen.

Sedan gick vi på middag på de Svarta Fåren vid Stortorget i gamla stan. Jag åt en jätte god fiskgryta och en kladdkaka som var så mäktig att jag knappt klarade en tredjedel.

Mamma
Jagk
God fiskgryta
Och kladdkaka
Prästgatan i Gamla stan
Stadshuset

Är det bara jag som tycker att Stockholms fulaste del, Sergels Torg, har blivit vackert?



Ingen dag är fullständig utan shopping och vi hamnade på Åhlens där jag köpte en snygg korall färgad topp som även kan användas som en kort beach dress i sommar!

Men All good things have to come to an end och i morgon åker jag hem!