onsdag 19 maj 2010

Applyingforjobs-ophobia

Som jag sagt i flera veckors (månaders? Års?) tid så är jag trött på mitt jobb. Vi bara trampar vatten för tillfället. Vi får en 800 till 900% mer samtal nu än normalt och allt annat jobb (vilket också är mer än vanligt) blir bara liggande. Det skulle inte vara så farligt och det bara var det här och om det var så att det skulle bli mindre om ett par veckor så vi kunde ta hand om allt som blir liggande, men så är det inte eftersom det är nya project på gång. Ett nytt har precis börjat och det blir ett till nästa vecka. Antagligen så är inte det slutet heller utan dett kommer bara fortsätta och fortsätta.

Alla är stresssade och våra chefer verkar inte ha en lösning på problemet utan det är bara att fortsätta som vi gör. Jag gillar mina chefer, dom är bra, men jag vet inte om dom är medvetna om att detta är ett stort problem.

Nu var det inte mina jobb problem jag skulle skriva om utan mina problem att söka jobb, Jag har hittat en del jag vill söka, men jag vågar inte. Det låter kanske konstigt, men jag är super rädd för att ge mig in i en ny branch. Dels för att studera ett ämne och sedan jobba i branchen är två helt olika saker och dels för att få jobb vill ha någon utan jobb erfarenhet så jag söker jobb där jag inte har allt dom vill ha.

Jag är rädd för att jag ska förväntas kunna saker jag inte kan och jag är ännu räddare att dom ska fråga mig saker på intervjun som jag inte kan. Tex "what is your understanding of research methods?" "Eh, eh. eh".. skulle mitt svar antagligen vara fast jag vet mycket väl att det antingen gäller business to business eller consumer research. Qualitative eller Quantitative. Det kan vara primary eller secondary. Det kan göras genom en survey på telefon eller genom email eller post. Det kan vara fokus grupper eller person intervjuer. Secondary data kan man få tag på från en massa ställen. Mintel, tex Vad jag försöker säga är att jag gjorde research varenda sekund på universitetet och jag är fortfarande livrädd för att inte kunna svara!

I morgon ska jag i alla fall söka mitt första jobb och sedan kan det bara bli lättare!