fredag 25 december 2009

Julafton och juldagen

På julaftons morgon åkte jag och hämtade Daniel, en gammal kollega till mig som flyttat till Stockholm för att fota. Han skulle vara ensam på julafton och då tyckte jag att det var bättre att han var hos oss. Daniel är från Argentina och var helt fascinerad av landet. Han tyckte till och med om Tumba (stökig Stockholms förort) och kallade det "Beautiful". Observera att detta var innan han smuttat på glöggen!

Mammas kompis AnneMarie kom också till lunchen och vi åt jätte god mat! Mycket fisk och vegetariskt eftersom jag och mina systrar är pescetarianer. (Fiskätande vegetarianer) Det var dock en jobbig jul och Mamma var väldigt ledsen för detta var den första julen utan Pappa. Det kändes dock som han fanns där med oss. Jag gråter inte gärna framför folk och gör gärna mitt sörjande i fred. Den enda jag kan ta emot tröst från är Andy och han är inte här. Jag måste även gå och hälsa på pappas grav för Mamma vill det, men jag vill helst gå dit ensam för jag känner att det kommer att ta kål på mig totalt Jag mår illa bara jag tänker på det.

Hur som helst, vi hade en så trevlig jul som vi kunde haft under omständigheterna.

En vacker marschall utanför huset.

Julbordet med skinka, sylta, sill, rödbets och sill sallad, sill, potatis, janson, zuchini paj, rotselleri gratäng, köttbullar, hasselnötbullar, lax och mycket annat.
Skymningen


I dag besökte vi min yngsta äldre syster i Stockholm. Hon har köpt en ny lägenhet i Gröndal som är mycket fin, men jag kan bara inte förstå hur dom kunde ge upp sin förra lägenhet med havsutsikt i Årstadal. Helt ofattbart.

Vi åt ännu mer julmat samt en del godis, men jag var så trött att jag nästan somnade på soffan.

Här ser ni min systerdotter Julia, 9 år.
Jag (Tyvärr ville ingen annan familjemedlem vara med på kort.)
Min systers fina julgran
Det fanns en massa godis.
Sen blev det snöstorm (Syns inte så bra på kortet)
Dom har nyligen också köpt två 14 och 15 veckor gamla kattungar; Filip och Cleo. Filip är total galen. Han sitter inte stilla i två sekunder så det var jätte svårt att ta kort på honom. Cleo är jätte mesig och gick och gömde sig när vi kom. Hon kom bara fram en gång för att äta. Filip är absolut den mest dominanta av dom två. Han hade lagt tassen om Cleo, som är hans halv syster, och slickat henne (det där lät lite perverst, men jag hoppas ni förstår vad jag menar! Ha ha) När hon slappnade av så nafsade han till henne. Trevlig bror!

Här är lilla Filip.
Cleo gömmer sig under bordet.
Min syster kallar Filip för ADHD.


Jag vill också ha en kattunge. :(


I morgon tänkte jag se i fall jag är modig nog att åka in på mellandags rean. Det jag speciellt är ute efter är några långa stickade tröjor och koftor som man kan använda som klänningar!