onsdag 23 september 2009

Frågor och Svar om LCF

(LCFs campus på John Princes Street, sedd från Oxford Street)

Oj vad många mejl jag fick när jag lade upp min nya mejl adress på bloggen. Jag tänkte lägga upp dom vanligaste frågorna här. Ni hittar även mer information under Guide delen i bloggen.

1. Är det svårt att komma in på LCF?
Ja det är det. Mode är populärt att studera och beroende på vad det är du vill studera så kan det vara allt från flera hundra till flera tusen sökande till ca 30 platser.

2. Måste man ha bra betyg och räcker mina gymnasiebetyg?
Betyg är inte lika viktigt som tidigare erfarenhet men det är troligt att dina gymnasiebetyg inte räcker till, om du inte studerat relevanta ämnen som mode, marknadsföring osv.

3. Vad måste jag göra då?
Du kan antingen läsa en 1årig foundation eller access kurs som förbereder dig för universitetsstudier, som tex denna (om du vill plugga business delen av mode) eller denna (om du vill plugga design) eller skaffa dig en praktikplats. Alternativet är att söka till ett foundation degree (OBS! Blanda inte i hop foundation degree med en foundation kurs. Det är två olika saker).

4. Vad är ett Foundation Degree?
Ett foundation degree är en 2årig kurs som är ett level under ett helt BA (Hons)degree. Om du som slutbetyg får ett merit (Ungefär ett VG) så kan du gå en 4 veckors "bridging course" under 4 veckor på sommaren och sedan ett "top up" år. På det sättet får du ett helt BA (Hons) degree.

5. Räcker mina Engelska betyg för att komma in?
Nej det gör dom inte. Det spelar ingen roll om du har MVG och ett Cambridge certificate. Ett cambridge har ingenting med Cambridge Uni att göra och det är inte sett som en akademisk merit här. Du måste göra ett IELTS prov och få det betyg som kursen kräver. Underskatta inte IELTS provet för det är svårt! Akademisk engelska är mycket svårare än den du lär dig på gymnasiet. För mer information, läs här. EDIT. För att ingen ska missförstå mig. Uni of Cambridge har satt standarden för Cambridge Certificate, men det betyder inte att du har ett Engelska betyg från Cambridge. IELTS provet är också från Cambridge Uni. (Och the British Council) Detta prov är det som är speciellt designat för dom som vill studera på ett Brittiskt Universitet men som inte har Engelska som modersmål.

6. Har jag större chans att komma in om jag läser några short courses på LCF?
Nej. Dom är till för intressets skull och ger ingen akademisk kvalifikation

Om ni vill fråga något mer så mejla mig på cesandthecity@gmail.com.