tisdag 15 september 2009

Fokusgrupp

Eftersom mitt företag nyligen gått ihop med ett annat så har jag i dag varit med på en frivillig fokusgrupp om vad det nya företaget ska ha för värderingar. Jag tycker sådana saker är väldigt viktigt att vara med på.

Först och främst för att det är mitt jobb och jag vill vara med och fatta beslut trots att jag inte har någon chefstitel och sedan för personliga skäl eftersom fokusgrupper är mycket marknadsföring relaterat och relevant till mina studier.

Vad jag ger mig själv kritik för är att jag sällan säger mycket under sådana här övningar, trots att det är små grupper. Jag är inte blyg, men jag tror att jag inte har självförtroende att prata om något jag inte kan, även om jag inte kan ha rätt eller fel. Det betyder dock inte att jag inte engagerar mig. Jag säger saker när det behövs, men jag tar sällan över diskussionen. Jag lyssnar mer. Detta kan ses som lite konstigt eftersom jag har både chefs och ledarkunskaper och dom som känner mig kan intyga att jag pratar mycket och gärna.

Hur som helst så hade vi en intressant diskussion och jag fick reda på lite saker som tex att vi antagligen inte längre kommer flytta (det har varit tal om det länge) till Victoria utan stanna i Kings cross. Det är helt ok för mig eftersom jag bor i Norra London och att resa till Victoria skulle både ta mer tid och pengar varje dag. En kille jag kanner i IT mejlade alla i gruppen och vi ska gå ut på lunch när vi får lön så jag lär kanske känna lite nya människor också.