lördag 8 augusti 2009

Mer om studier


Hej! Har varit in på din blogg ett antal gånger och det är riktigt kul att läsa om ditt liv. Jag har haft funderingar väldigt länge nu på att studera i London och har till och med varit och tittat på skolor. Så nu har jag bestämt mig för att gå på LCF och ta kursen Ba (hons) Fashion Management, Retail, Buying and Merchandising. Men det är som om mitt huvud ska explodera för jag vet knappt vart eller med vad jag ska börja med.. Tänkte höra om du har nå tips?? Vore jätte snällt och jag skulle bli evigt tacksam! =) Tack På förhand! Mvh Madeleine!

Hej Madeleine

Jag postar svaret på din fråga har (samt mejlar det till dig) eftersom jag tror att den större delen av mina läsare ar tjejer som vill studera i London och kanske har samma frågor.

Det första du ska börja med är att se till att du läser intagnings kraven noga. Har du allting som krävs? Dina gymnasiebetyg måste vara bra och du måste även ha bevis på jobb eller praktik erfarenhet inom modebranchen som tex marknadsföring eller liknande .

Har du inte praktik erfarenhet se till att skaffa det nu (Att stå i kassan på Lindex räknas inte) kan du inte skaffa yrkeserfarenhet sa finns det två andra saker du kan göra.

Det första är att läsa en ett årig foundation kurs i Fashion Business eller liknande (om du inte redan studerat mode i Sverige).

Det andra är att söka till en Foundation Degree kurs på LCF. Ett Foundation Degree är en två årig kurs, men om du får Merit (VG) eller högre som slut betyg kan du läsa ett 3e år och på så sätt få ett Ba(Hons) Degree. Det enda du måste göra då är att studera 3-4 veckor under sommaren och lämna in 2 uppsatser på 2500 ord var. (Denna kurs är gratis) Blir du godkänd så kommer du in på ett 3e år. Jag gjorde ett foundation degree först och endast en av dom som sökte (av ca 35st) till det 3e året kom inte in.

Problemet med att läsa på det sättet är att du kan inte välja att läsa en sandwich kurs på 4 år och då göra ett års praktik, men dom flesta gör praktik i alla fall vid sidan av studierna. Du kan inte heller läsa alla management ämnen, utan måste välja ett av dom från början, tex Marketing and Promotion, Design and Marketing eller Buying and Merchandising.

Till ett Foundation Degree behöver du inte ha yrkeserfarenhet, men du behöver ha studerat relevanta ämnen tidigare.

Har du aldrig studerat eller jobbat inom mode eller Business så råder jag dig till att göra en Foundation eller Access kurs. Du kommer aldrig att komma in annars.

När du har bestämt dig vad du ska söka så går du till UCAS och registrerar dig. kom i håg att sista ansökningsdatum är runt den 15 Januari. Missa inte det!! Se till att du har dina gymnasie betyg översatta samt en akademisk referens av en lärare. Spendera mycket tid på ditt personal statement. Varför vill du studera i London? Varför just på LCF? Vad är dina ambitioner? Vilken är din favorit designer? (For Guds skull, säg inte Gucci eller Prada eller liknande) Varför? Vad gillar du att göra på fritiden? Har du besökt någon bra utställning nyligen? etc etc

Nu är det väldigt svårt att komma in på LCF och många blir nekade. Därför är det viktigt att ha andra alternativ. Du kan ha upp till 5 st, men sök bara 4 nu i fall du inte kommer in på något av din val och måste söka genom Clearing.

När du har skickat in din ansökan så kan du börja planera ditt Engelska test. Du måste göra ett IELTS prov och få minst 6 eller 6,5 beroende på vilken kurs du söker. MVG i Engelska, Cambridge Certificate eller liknande betyder ingenting. Du kan göra detta prov när som helst, men skickar du inte med betyget i ansökan så far du ett conditional offer, vilket betyder att din ansökan hanger på det betyget.

Har du tur blir du kallad på intervju. Min var en halv dag och bestod av 3 delar: Word och excel prov, uppsatsskrivning och en intervju framfor en panel.

När du får beslutet så sök lån och bidrag så snart som möjligt och börja planera din flytt!


Är det något mer du undrar över så säg bara till.

Lycka Till!