torsdag 5 februari 2009

London College of Fashion


Jag har fatt en del forfragningar hur man borjar plugga i London och speciellt hur man kommer in pa LCF. (London College of Fashion.) Jag tankte skriva en guide till alla er som ar intresserade av detta.

Forst tankte jag beratta om hur jag sjalv hamnade dar. Jag har nu bott i London i 10 och ett halvt ar och och har pluggat i 5 av dessa.

Jag borjade med att gora en pre-access course till Art & Design pa college of North West London. Jag har alltid velat plugga mode och konst, men hade ingen portfolio. Jag borjade sedan pa access kursen med samma namn (samma sak som en foundation kurs) och slutade dar 2001. Jag alskade College of North West och fick en valdigt bra undervisning. Det tycker jag bevisar att man absolut inte behover ga pa Central Saint Martins for att komma nagonstans.

Jag borjade sedan pa City & Islington College for att gora ett HND i Fashion and textile design. Detta var mitt 3e handsval och jag gillade inte alls skolan. Det var ocksa en chock hur mycket mer arbete man var tvungaen att gora. Jag hoppade av efter en termin.

4 ar senare jobbade jag fortfarande pa en pubb (dock nu mera som koks chef) och tankte att nu far det vara nog. Eftersom jag var lite radd for att sluta jobba och plugga pa hel tid valde jag en online kurs i Fashion Marketing pa LCF och kom in trots att jag inte har nagon erfarenhet i marknadsforing. Kursen var pa 2 ar och jag fick ett merit i slut betyg (Som VG) Nu har jag pa borjat ett 3e ar sa jag far ett fullt BA (Hons) degree. Detta gors pa heltid pa skolan och so far so good.

Guide
Det forsta man ska gora om man vill borja plugga i England ar att forbereda sig pa att det ar dyrt. En kurs kostar nastan £3,200 per ar sa man far inte vara orolig for att satta sig i skulder. Jag ser det som en rakning jag maste betala varje manad nar jag slutar, inte att jag kommer vara skyldig nastan £20,000.

London ar ocksa en valdigt dyr stad sa efter att hyra, skol bocker och rakningar ar betalda finns det inte mycket kvar. Mitt rad ar att bo med en kompis om du kan, men skaffa absolut ett eget rum. Du maste ha tid for dig sjalv att plugga. Skaffa garna ett halvtids jobb, men jobba sa lite som mojligt. Kan du fa en prao plats i den branch du vill jobba i sa ta garna det hellre an ett betalt jobb. Det kommer lona sig i langden.

Det forsta du maste gora ar att bestamma dig vad du vill plugga. www.ucas.com
ar din van. Dar hittar du information om alla kurser i England. Det ar ocksa har du soker i genom om du inte ska plugga en foundation kurs, masters, kortare kurs eller en halvtids kurs.


Sedan maste du bestamma dig var du vill plugga och du maste inte ga pa LCF eller Central Saint Martins. Visst, det ar bra att ha pa CVn, men det finns mycket fel med bada skolorna och dom har absolut inte bast undervisning. Man soker genom route B for Art and Design kurser (en del skolor gar ocksa i genom Route A. Sok bada, da har du mer att valja pa. Alla andra kurser kan bara sokas genom Route A. Sista datumet for att soka till Route A ar i Januari, runt den 15e. Route B ar i Mars, runt the 24e.

Sa har ar det. Ni far fem val. Inget mer. Lamna femte alternativet blankt. Kommer du inte in pa dom andra valen maste du soka igenom clearing och det ar helt enkelt skit universiteten som har platser kvar. Jag rekommenderar att skippa clearing om du inte har tur och hittar en bra skola. Sok nasta ar igen i stallet.


Soker du till Art and Design maste du ha en portfolio. Det galler t.o.m for foundation kurser. Ber inte din skola om det sa kan du rakna med att dom inte ar speciellt seriosa och ar ute efter dina pengar. Du maste ocksa ha ett valdigt bra personal statement pa din ansokan. Varfor vill du plugga i London, varfor pa just den har skolan, vad vill du gora, var ser du dig sjalv om 5 ar, 10 etc etc

Kommit in pa ett universitet? Grattis! Du har antagligen fatt ett conditional offer som sager att du maste bevisa att du kan Engelska genom ett IELTS prov. Det maste goras. Det spelar ingen roll att du hade MVG i Engelska fran gymnasiet, att du bott i London i 10 ar, att du gatt pa en Amerikansk skola, att din pojkvan ar engelsk. Du slipper inte undan! Vill din skola inte att du har ett IELTS (observera att detta galler inte alltid for foundation kurser) sa ar dom inte seriosa. Ett IELTS ar dar for att skydda dig sa att du kan tillrackligt bra Engelska for att hanga med pa lektionerna. Det ar ocksa dar for att skydda dina klass kamrater sa du inte drar ner standarden pa undervisningen. Du kan gora ett IELTS prov i Sverige innan du aker. Tank pa att det ar absolut inte ett latt prov sa gor det inte i sista minuten i fall du maste gora om det. For mer information, se http://www.ielts.org

Sedan vill jag ocksa saga att Ja, det ar svart att komma in pa LCF och Saint Martins. Det betyder inte att du inte ska soka, men var beradd pa att manga inte kommer in. (Jag sokte till Saint Martins 2001 och tyckte jag hade ett jatte bra intervju. Jag kom inte in) Det ar mycket lattare att komma in pa en foundation kurs pa dessa skolor, men det ar absolut ingen gratis vag till en BA (Hons) kurs. Jobba hart ar det enda som galler.

Mode kan verka glamorost och manga vill jobba med det. Problemet ar att det finns valdigt fa jobb. Jag har kompisar som varit jatte duktiga och pluggat pa bade Saint martins och Backmans i Stockholm, men dom far inga jobb. Designers ar ocksa mycket fattiga. (Las boken Fashion Babylon!) Till och med dom stora mode husen som Chanel och Dior forlorar pengar varje ar. (Dar dom tjanar pengar ar parfym marknaden) Att du sedan som graduate kommer att fa skit jobb och knappt kommer att tjana nagra pengar behover jag inte ens namna. Det ar darfor jag valde mode marknasforing. Lattare att fa jobb (men fortfarande inte latt) och ar du duktig kan du tjana ganska mycket pengar. Vad jag forsoker saga ar att ar du intresseras av mode sa sok garna till en kurs, men kom i hag att det finns sa mycket mer att gora an design. Va realistisk och kolla arbets marknaden. Tank pa vilket jobb du skulle vilja gora och sok sedan den kurs du behover.

Har du nagra fragor sa mejla garna.

Lycka till.