onsdag 18 februari 2009

Jätte god och nyttig soppa


Jag har varit otroligt ohälsosam sedan dom senaste dagarna så i dag tänkte jag se till att jag kommer tillbaka på min healthy heating bana med en sparris soppa och jag tänkte dela med mig receptet.

Till 2-3 portioner:

350 gr sparris
1 huvud little gem lettuce
7-8 små potatisar (Jag har använt Sainsbury's taste the difference Anya potatisar, men det går bra med annan också)
1 buljong tärning
2 stora vitlöksklyftor
Salt och peppar
lite creme fraiche

Gör sa har: Dela potatisen och sparrisen i små bitar och koka i vatten (sa det täcker) med buljongen. När dom börjat mjukna, hacka salladen i bitar, pressa vitloken och lägg i dom i det kokande vattnet. Låt koka i ett par minuter. Ta bort från varmen och lat svalna något Mixa i matberedaren eller med en hand mixer till slät

Smaka av med salt, peppar och creme fraiche. Garnera med lite stekt grönkål och servera med en skiva fullkorns bröd

Klart!