torsdag 19 februari 2009

Japanese Fishcakes



Jag sover inte så bra for tillfallet så är uppe och ser på TV ganska sent. Ett program som jag brukar se ar ett nytt mat program på Sky 3 som heter Taste. Det ar en massa kockar som gör "designer mat"och så far tv presentatoren smaka och bedöma

I går kväll gjorde dom Thai fishcakes och eftersom jag hade lax i frysen bestämde jag mig for att göra några Jag gjorde inte efter Taste receptet utan efter ett eget recept som jag hittade på for..erm..ca 20 minuter sedan.

Till 2 personer behovs:
2 lax fileeter (skinnet bortaget)
1 medium stort agg
1 vitloks klyfta
1 liten bit färsk ingefära
2 sallads lökar

Sallad:
1/2 gurka
4 rädisor
2 salladslökar

Dressing
Soya
1 salladslök
sweet chili sauce
Levi Roots Fiery Guava sauce (finns inte i Sverige så kan skippas. Använd i stallet röd finhackad chili och lite socker)
Några droppar Japansk Plum Seasoning

Gör så har:

Mixa lax, ingefära, vitlok , agg och salladslöken till den blir en lös smet. Värm lite olja i en stekpanna. Forma biffar av laxsmeten (ar den jätte lös sa blöt händerna med lite kallt vatten msa blir det lattare) Stek ett par minuter på varje sida.

Riv alla ingredienser till salladen och lägg på en tallrik. Kan aven ta lite japansk sushi ingefära vid sidan om.

Blanda alla ingredienser till såsen (ta bara några droppar av Japansk plum seasoning. Den är väldigt salt! Pga att såsen är salt behöver du inget salt på lax biffarna)

Klart!