söndag 21 mars 2010

Mat Blogg


Jag älskar att laga mat och studerade till kock på gymnasiet. Jag jobbade även som kock och köksmästare på ett par pubbar i London för flera år sedan.

Jag kommer aldrig jobba som kock igen. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Jag har inte ambitioner att bli en stjärnkock och det är för tungt att jobba både 12 och 15 timmars skift. Däremot älskar jag att laga mat hemma för mig själv och för Andy.

I kväll gjorde jag en Fisk och räk curry som jag tänkte ta med till jobbet i morgon. En av mina kollegor berättade hur mycket han gillar curry, så jag tänkte vara lite snäll och bjuda honom på det.

Här kommer receptet för 4 personer:

Curry pasta:

1 hel röd hackad chili (behåll kärnorna om ni gillar stark mat, ta annars bort dom)
1 hel grön hackad chili
4 klyftor hackad vitlök
1/2 gul lök, hackad
Ett par stycken små inlagda paprikor på burk (starka)
Ett msk tomatpurée
2 tsk garam massala
2 tsk paprika
1 tsk kanel
2 tsk gurkmeja
2 tsk cayenne peppar
1 näve hackad färsk koriander
salt och peppar
Lite oliv olja

Mixa allt i en mat beredare till det blivit en tjock sås.

Sedan behöver ni:

2 vita fisk filéer (Jag använde rökt kolja)
200 gr råa jätte räkor
2 röda paprikor
1/2 stor gul lök
1 burk krossade tomater
1 dl naturell yoghurt eller matlagningsgrädde

Gör så här:

Skär fisken i stora bitar. Blanda den och räkorna ordentligt med curry pastan så all fisk är täckt. Låt stå och marinera i kylskåp så länge du kan. Helst över natten, men minst en timma.

Fräs löken och paprikan i lite oliv olja och häll sedan på de krossade tomaterna. Koka på medelhög värme i ca 10 minuter. Häll sedan i fisken, räkorna och curry pastan och koka ytterligare fem till sex minuter.

Servera med ris och eller Naan bröd.