onsdag 10 februari 2010

Taste No 5 Umami Paste


Vad är Taste No 5? Och vad är umami? Jag hade ingen aning, men jag blev nyfiken när jag läste om det. Umami betyder "smak" eller "delicious" (beroende på om man litar på Wikipedia eller Sky News) på Japanska och är en viss enzym som finns i mat som kött, ost och buljong. Löst översatt.

Taste no 5 är är tydligen en helt ny "smakupplevelse" (marketing snack!) om varken är salt, surt, sött eller bittert, Det innehåller tomat, parmesan ost och Porcini svamp bland annat (Det är efter ett hemligt recept så ingen vet exakt vad det innehåller) och bygger på "Umami teorin" eller vad man nu ska kalla det.

Man kan använda den att förstärka smaken i den flesta rätter och även använda den på bröd. Till och med den mest smaklösa rätt blir som förvandlad. Apparently.

kommer jag köpa den? Absolut, men bara för att jag är nyfiken. Jag väntar mig inget bättre än det jag kan laga till själv.

Finns på Waitrose från den 15e Februari för £2.99