måndag 22 februari 2010

Min plånbok


Jag tänkte berätta nu hur min plånbok blev stulen i Fredags. Det var ju inte rätt tillfälle precis eftersom jag var på vag till jobbet för att senare åka därifrån till Newcastle.


Jag satt på bussen, precis vid utgången. Det var ett av dom har sätena som är utåt gången i stället för dom som är rakt fram, om ni förstår vad jag menar.


Jag hade min handväska i knät och min resväska framför mig och jag höll fast i båda medans jag sminkade mig. (I value my sleep, sa jag går upp så sent jag kan och då måste jag sminka mig på bussen!) Det blev lite krångligt, så jag satte handväskan på resväskan i stallet, men höll fortfarande i båda. Bussen var jätte full, men i Holloway Road gick dom flesta av. En kvinna som stod framför mig, vid dörren, var tvungen att flytta sig närmare mig för att folk skulle komma av bakom henne. Helt plötsligt, efter alla gått av gick hon också av. Och fort gick det. Jag tänkte med en gång att hon snott min plånbok och kollade i väskan. Mycket riktigt. Där fanns ingen plånbok.


Jag hoppade av i Highbury and Islington och ringde min chef i panik och berättade vad som hänt. Sedan ringde jag Anna som lugnade ner mig och sa att hon kunde hjälpa mig i helgen. Det var inget problem. Det är jag fruktansvärt tacksam för, för annars hade det inte blivit något Newcastle.


Jag åkte hem för att se efter i fall att den låg hemma. Det gjorde den självklart inte, så det var bara att ringa banken och spärra korten.


Nu hade jag tur i oturen för att:


1. Jag förlorade inga pengar förutom ett eller två pund. Jag hade inga cash i plånboken och dom hade inte använt korten. Det enda jag inte kan få tillbaka är en bild på mig och Andy när vi precis träffats, men jag kanske har negativet någonstans

2. Jag hade lagt nog med pengar på Oyster kortet dagen innan för att kunna komma tillbaka till jobbet.

3. Dom snodde inte min Mulberry handväska. (hade dom gjort det så hade jag dött!)

4. Jag har ett support network av vänner och min pojkvän som kan låna mig pengar tills jag får mina kort om 12 dagar.



Hade jag inte haft min pojkvän och mina vänner hade det inte varit roligt. Som Anna sa till mig, det är inte länge sedan som man tjänade för lite för att kunna hjälpa varandra, så ni som precis flyttat hit, var rädda om era saker. Ha alltid vaskan stängd och ha den i knät. Var uppmärksam vad som händer omkring dig (Jag hade kanske inte kunnat stoppa kvinnan från att ta min plånbok, men hade jag inte upptäkt det med en gång så kanske hon hunnit använda korten.) och ha en plan för vad du kan göra om det händer dig!