torsdag 4 februari 2010

John Terry

Vi hade en diskution om John Terry på jobbet i dag och det kom upp en sak som jag tycker är väldigt viktig.

För er som inte vet någonting om fotboll eller vet vad som hände; John Terry spelar för Chelsea och England och är lag kapten för båda lagen. John Terry är gift och har två barn. John Terry hade en affär (eller en...det är ganska känt att han varit otrogen många gånger) med lagkamraten Wayne Bridge flickvän Vanessa Perroncel.

Debatten är nu om han ska bli sparkad som lagkapten eller inte. För mig är svaret självklart Ja. Det kan diskuteras att det är hans privat liv och att han gör vad han vill och att det inte har någonting med fotboll att göra. Men det har det ju onekligen. Det är ju för sjutton hans lagkamrat och utan tvekan kommer resten av laget bli splittrat mellan "Team Wayne" och "Team Terry". Sedan är det ju så att John Terry är dyrkad av massor av barn och ungdomar och vilket budskap ger det dom om han får vara kvar?

Poängen med det här inlägget är egentligen inte om John Terry ska vara lagkapten eller inte utan hur tjejen blir behandlad i det hela. Både av media och av allmänheten. Helt plötsligt är hon "en hora" som har "haft sex med halva laget". Jag förstår inte. It takes two to tango right? Så varför är det alltid tjejen som får skulden? Det är tydligen alltid tjejens fel. Min kollegas kille var otrogen med någon hon kallade "a skanky bitch" som "threw herself at him". I klarspråk betyder det "Hon hade kort kjol och flirtade med min kille". So what? Han kunde väl säga nej, eller? Kunde han inte det så är det våldtäkt och då har vi en helt annat debatt.

Vad jag försöker säga är att; Tjejer, det är inte Ok att för oss att kalla varandra för bitch och hora! Ingen tycker väl att det är ok för en kille att kalla oss det så varför skulle det vara annorlunda för tjejer! Visst, det är inte ok att ha sex med varandras män heller, men det största ansvaret bör ändå läggas på den som är otrogen, vare sig det är tjejen eller killen.

So what om Vanessa Perroncel har haft sex med halva Chelsea eller landslaget eller vad det nu är. Jag märker att ingen kallar dom spelarna för massa hemska saker. Det är år 2010 och tydligen ska tjejer och killar var jämnlika, men för mig är det uppenbart att det fortfarande är en lång väg dit!