onsdag 1 juli 2009

Fråga om boende


Hej! Jag brukar läsa din blogg ibland, för att lugna min abstinens efter London ;) Till hösten flyttar jag dock äntligen dit! Har förstått, av kommentarer på andras bloggar bla, att du är lite av en områdes- och lägenhetsexpert? Tänkte se om jag kan utnyttja den expertisen lite? :) Nu när du skrev lite om Hampstead tänkte jag passa på att fråga vad du tycker om det området? Jag har fått nån hang-up på att jag vill bo nära Hampstead Heath, fast jag har aldrig varit där! Men jag behöver natur omkring mig - samtidigt som jag älskar London -, så jag tror att det skulle vara mycket värt för mig att bo nära den stora parken... Finns det nåt du kan säga, nåt jag kan tänka på? Nåt speciellt område? Priser (för ett singelrum i flatshare)? Uppskattar alla tips jag kan få, hoppas det är okej att jag kommer in såhär med massa frågor!

Hej.

Förlat att det tagit ett par dagar för mig att svara. Det har varit lite mycket just nu!

Vad kul att du ska flytta till London. Hoppas du får en bra tid här!
Lägenhets och områdes expert? Ha, ha...Ja, jag är en själv utnämnd sådan. Det är viktigt att komma i håg att det är mina egna erfarenheter som jag delar med mig av om områden och lägenheter. Frågar du någon annan, speciellt om områden, så kommer du kanske att få ett helt annat svar.

Om Hampstead vet jag dock en hel del eftersom jag bor i närheten. Jag älskar Hampstead och är alltid där! Tyvärr är Hampstead ett av de absolut dyraste områdena i London. Jag bor med min pojkvan och även om vi har ganska bra löner bada två så skulle vi knappt ha råd att hyra där. En snabb titt på property sidor visar att ett rum i ett flatshare i Hampstead Heath kostar mellan £700-1000 i månaden! Det är alltså bara ett rum!! NW3, som är Hampsteads post nummer, är ett stort område och bor du i utkanten kan du komma undan med £550-600 i månaden. kort sagt, har du inte ett bra betalt jobb kommer du inte ha råd att bo i Hampstead, och speciellt inte vid Hampstead Heath.

Det finns en väg runt detta dock, och det är att bosätta sig i något av områdena runt Hampstead: Swiss Cottage, Gospel Oak, kentish Town, eller i Muswell Hill där jag bor. Gospel Oak är inte världens finaste område, men det ligger på södra sidan av Hampstead Heath och ett singel rum kostar runt £400-600 i månaden. kentish Town är något dyrare och i Muswell Hill får du betala £400+. Muswell Hill är dessutom grönare än alla dom andra. Vi har Highgate Woods, Queens Wood, Alexandra Park, Cherry Tree wood park mfl. Det tar bara 20-25 minuter att gå till Hampstead Heath! Jag älskar Muswell Hill och vill aldrig flytta här i från!

Däremot så ska du skaffa jobb innan lägenhet. Om du far jobb i sodra London så är det ingen ide att bo i norra.
Hoppas detta hjälper något. För mer tips om boende, se här