onsdag 7 april 2010

Val 6e Maj

Den är väl ingen som missat att det är val i England den 6e Maj? Min Mamma är ex politiker så jag tycker det är väldigt viktigt att vara i alla fall lite insatt i politiken hur tråkigt man än tycker att det är.

I Sverige har man en massa olika partier att välja mellan, men här röstar dom flesta Conservatives eller Labour. I Muswell Hill, där jag bor, har Liberal Democrats dock majoritet.

Jag respekterar allas politiska åsikter även om jag inte håller med om dem, men min åsikt är den att hur dåliga än Labour har varit så blir det bara värre om Conservatives kommer till makten, i alla fall för arbetarklassen. Personligen tror jag att folk är trötta på Labour och att ingen kommer vinna med stor majoritet och därmed blir det hung parliament vilket kan innebära ett nytt val senare i år.

Min pojkvän kommer absolut inte heller att rösta på conservatives av den anledning att han växte upp i en arbetarklass familj under Thatchers tid och det var arbetarklassen som hade det värst. Även om hon gjorde ett par hundra tusen personer rika och lät folk köpa sina council hus så satte hon i gång ett poänglöst krig i the Falklands och lyckades även dubbla antalet arbetslösa.

Åt andra sidan så hade England sedan Tony Blair som gav oss in i ett annat poänglöst krig genom en eller två lögner (Weapons of mass distruction anyone?), nämligen det nuvarande i Irak.

Det finns ju så klart inga som helst bevis att David Cameron eller Gordon Brown kommer gå samma väg som Blair och Thatcher, men ingen av dom verkar speciellt lovande hittills Vem som än vinner valet så hoppas jag dom gör följande:

  • Att det ska bli lättare för first time buyers att köpa en lägenhet och därmed sätta i gång hus marknaden igen.
  • Sänkt skatt för dom som har minimilön. Man ska inte kunna få mer pengar av att gå på bidrag.
  • Samma mamma och pappa ledighet som i Sverige (Yeah, right!)
  • Billigare alternativ till dagis (Vad som helst. Vem har egentligen råd med att betala £600 i månaden för en dagis plats?)
  • Höjda pensioner och att alla pensionärer ska få sina bidrag automatiskt utan att behöva söka dom.
  • Avskaffa TV licensen. Jag tycker att BBC smyg annonserar ganska så duktigt i alla fall.
  • Hårdare recycling lagar och samtidigt göra det lättare för folk göra detta.
  • Mycket annat som jag inte kommer på just nu