söndag 25 april 2010

Vad bör du tjäna

Det är en intressant artikel i The observer i dag om vad folk tjänar. Bland annat intervjuar dom folk från olika positioner.

Den första (surprise, surprise) är en anonym flyg värdinns från ba som tjänar £25,000 om året inkluderat long haul bonuses. Hon säger att blev lovad en promotion inom två år när hon började men pga nedskärningarna kommer inte det hända. Hon säger också att hon är smart och har ett degree. För mig är svaret enkelt: byt jobb! Löften som inte är kontraktsbelägna kan man aldrig lita på och det finns en miljon bartenders och servitörer därute som skulle döda för £25,000.

En annan som blir intervjuad är min lokala mp lynne featherstone som visar att hon har ett bra attityd till sitt jobb. Hon jobbar 7 dagar i veckan för £64,766 och bor permanent i London även om hon, som alla andra mps, blivit erbjuden ett andra hem. Hon vägrade ta emot det eftersom hon tycker att det är att slösa bort skattebetalarnas pengar! En stor applaud för lynne!

Så vad bör du som svensk i England tjäna per år? Listan i The observer är lång så jag har tagit med dom vanligare jobben.

Servitör/ barpersonal: £11,930
Affärsbiträde: £14,065
Receptionist: £15,082
Kock:£16,755
Telefonförsäljare:£18,455
Byggarbetare:£24,021
Sjuksköterska:£29,431
Lärare: £34,861
Broker:£61,117

Detta är medel för hela landet och som nyanställd kan din lön bli betydligt mindre.

Om jag missat ditt jobb eller ett jobb du vill göra i London så säg till så ska jag fixa fram det.
Sent from my BlackBerry® wireless device