fredag 23 april 2010

Newcastle, matens U-land?

I morgon bitti, så där runt femtiden, när ni andra ligger och sussar stiger jag upp för att ta bussen till Kings cross och tåget till Newcastle.

Det är den sista hemmamatchen för säsongen och eftersom vi vann ligan förra veckan blir det även trophy utdelning. Det ska bli så kul!

Detta ser jag fram emot i morgon.

1. Först och främst att se mina vänner. Det kommer inte vara så många där som jag räknat med eftersom Rachelle har fått barn och John är på bröllop, men jag kommer se Adam, Darren, Kerry och Gaz, samt Anna och hennes kompis Ian.

2. Att få vara på ett helt fullt St James Park som inte hänt sedan hemma matchen mot Sunderland förra säsongen.

3. Att få sitta i the upper tier i Gallowgate. Jag har aldrig suttit där tidigare, utan brukar alltid sitta i the lower tier.

4. Att åka över the Tyne (Floden) när man kommer in till stationen.

5. Att all sprit är mycket billigare än i London.

6. Att äta en Subway macka. Det kanske låter lite konstigt, men det har blivit någon slags tradition. Jag skulle aldrig få för mig att äta en subway i London, men i Newcastle, i brist på sushi och half decent pizza, så är det bara subway som gäller. Det brukar bli en veggie patty med sallad, men ibland är jag lite äventyrlig och tar tonfisk eller veggie delite i stället. Wooo.

Newcastle är verkligen take away restaurangernas u-land. Du kan gå genom centrala stan på en kvart och det finns ett subway på varje hörna. Dessutom finns det lika många Greggs. I London är Greggs öppet ungefär 7 till 5 och säljer take away mackor och cornish pastys till turister och bankers som äter sin lunch på kontoret. I Newcastle är Greggs nästan heligt. Det vid central Stationen är öppet till fem (på morgonen, inte eftermiddagen) och säljer massor av engelska bageri produkter, inkluderat stottie cake, som inte alls är en tårta utan en platt, rund brödlimpa som bara säljs "up north".

Resten av the take aways är the usual suspects, likt dom du hittar på Oxford street klockan tre på morgonen som man inte kommer i håg att ha sett i dagsljus.

Restaurangerna är lika dåliga. Man kan gå till Nandos, men det är typ it. Därför blir det oftast ingen mat för än mitt i natten när man är på väg hem till hotellet och det enda halvt normala man kan hitta är då subway.