torsdag 19 november 2009

The hand of Thierry Henry

Oj, oj, oj. Irländarna är inte glada. Det förstår man när två nya grupper på Facebook, "I hate Thierry Henry, the cheating French Frog" och "We Irish hate Thierry Henry (The Cheat)" har på mindre än 24 timmar fått i hop 13,064 respektive 66,368 medlemmar.

För ni som inte kan historien, här kommer den korta variationen. Irland och Frankrike spelar play off match. En av dom går till VM och det blir inte Irland. Irland vinner matchen 1-0, men eftersom Frankrike vann den första matchen 1-0 blir det förlängning. I 104e minuten hamnar bollen vid Thierry Henrys som inte kan nå den med foten utan i stället med flit kontrollerar den med handen mot Gallas (som dessutom är i en off-side position) som gör mål. Detta missar den svenske domare helt (eller också kanske han hade en eller två extra sedlar i bakfickan Vad vet jag!) och Thierry, tja han erkänner först efter matchen, till den smått upprörda Irländska spelaren Richard Dunne, att han fuskat.

Jag hatar fusk i fotboll och efter filmning är handboll min pet hate. Hade detta varit Sverige hade jag säkerligen spytt galla. Irland vill ha ett omspel av matchen och kan till och med tänka sig göra det i Frankrike. Personligen tycker jag att Frankrike ska kastas ur VM och Thierry stängas av i si så där 10 internationella matcher.

Thierry har alltid låtsas att han är vitare än vit när det kommer till fotbolls regler. Själv kommer jag i håg de matcher jag såg mellan Newcastle och Arsenal när Thierry inte stod på benen i särskilt mycket och ofta skrek, bönade och bad efter en straff så ofta han kunde. kort och gott, jag är inte ett fan.

Thierry har på en sekund lyckats förstöra sitt goda rykte för en lång tid framöver och kan vara lycklig över att han inte spelar i Arsenal längre, för Engelskmännen backar Irländarna för en gångs skull helt och hållet när det gäller detta. kanske för att dom minns de "Hand of God" i VM 1986, som ju visade sig bara vara "The hand of Maradona".

Vem var värst? You choose...