söndag 25 oktober 2009

Mode skolor


hejsan ser att du har bott i london ett tag nu..Själv funderar jag på att flytta ditt o plugga fashion design på :Istituto Marangoni! Undrar om du har hört något om denna skolan om de e bra eller inte?! frågar eftersom jag ser att du har läst fashion design. Hoppas du hade e nice kväll igår:)- B

Jag fick just denna fråga på min blogg och jag är glad att den kom upp för det är faktiskt något som jag har glömt skriva om.

Sök absolut INTE till Instituto Marangoni!! Mode är ett ämne som många vill studera och det är svårt att komma in och det finns få platser. Då poppar det upp skolor som Instituto Marangoni och American Intercontinental University (AIU) som lever på att tjäna pengar på utlänningar. Det är inte dom enda skolor som gör det, men det är dom som är kändast och dom jag vet om.

Dom här skolorna tar en massa pengar för kurser som inte är godkända i Storbritannien. Du får alltså betala en massa pengar för en så kallad utbildning som varken kommer ge dig jobb eller någon som helst merit.

En vanlig undergraduate BA (Hons) degree kurs kostar i England ca 3,300 pund per år. AIU tar ca 4000 pund per kvartal. Instituto Marangoni tar ca 10,500 pund per år samt en start avgift på 1,500 pund.

Så vad behöver du kunna för att komma in på dessa skolor? Tja, det är bra om du har en puls för det är också det enda som krävs. Om ni fortfarande vill söka till dessa skolor så hoppas jag att ni är rika för att ett CSN lån kan ni glömma till en utbildning som inte ger en akademisk kvalifikation. kan även rekommendera denna tråd om Marangoni på Londonsvenskar

Om ni inte är säkra på om skolan ni söker är godkänd, så kolla här; Finns den inte med på listan så sök den inte. Tänk även på att det finns skolor som inte är universitet men som får ge en kvalifikation genom ett annat universitet. Det borde i så fall stå på deras hemsida. Sådana skolor är inte heller bra att söka eftersom dom inte får ge sina egna degrees så standarden är oftast sämre.

Så vilka skolor ska man söka om man vill studera mode i London? Jag rekommenderar följande:

University of the Arts (Central Saint Martins eller LCF)

kingston University

Middlesex University

University for the Creative Arts

Många vill gå på Saint Martins eller LCF, men få kommer in. Men man behöver inte gå där. Dom andra universiteten jag nämt är precis lika bra. Jag har varit både på kingston och University for the Creative Arts och båda har bra ryckte, bra lärare och väldigt bra lokaler.

Se även mina andra inlägg om studier för mer info.