onsdag 13 oktober 2010

Thai Red Prawn Curry

Jag har varit busy i köket och lagade en middag till Andy och en till mig. Här är min goda Thai red curry med jätte räkor. Jag ska vara snäll och dela med mig av receptet.


2 portioner

Red Curry Paste:

1 hel Röd Chili (ta med kärnor om ni gillar stark mat. Ta bort dom om ni vill ha lite mindre stark), hackad

4 Vitlöksklyftor -Pressade

1 näve Färsk koriander-Hackad

1 nypa rökt paprikapulver

1 msk Tomatpure

1 Msk Olivolja

1 Msk Riven, färsk ingefära

Salt och Peppar

Mixa till slät.

200-300 gr Råa Jätte räkor

1 Pak choi (Kinesisk kål)

100 gr svamp (Jag gillar shitake, men vanliga champinjoner går bra)

1/2 Röd Lök-Hackad

1-2 till en burk Kokosmjölk


Marinera räkorna i Currypastan, minst i en timma, gärna längre. Lägg sedan i currypastan och jätte räkorna i en stekpanna med väldigt het olja i ett par minuter och lägg sedan i resten av grönsakerna. Sätt ner värmen och låt koka i någon minut. Lägg sedan i kokosmjölken och låt sjuda på svag värme i 10-15 minuter.


Servera med ris och hackad, färsk koriander.