lördag 23 oktober 2010

Sunday Roast på en Lördag

I kväll har jag slavat i köket (och, det kanske var en liten överdrift) och fixat en kött Sunday Roast och en Vegetarian Sunday roast helt från scratch. Det enda jag inte gjorde var gravyn, helt enkelt för att jag inte orkade göra en kött och en vegetarisk.


Veggie roast

200 gram blandade nötter, väldigt finhackade (använd mixern för bäst resultat)
2 tomater, hackade
1 rödlök
1 msk Marmite (jästextrakt)
2 vitlöksklyftor, pressade
En näve hackad persilja
1 msk citronjuice
1 ägg

Blanda allt och lägg i en avlång ungsäker form,(har du ingen så använd folie att forma en. Det gjorde jag)
Laga i ugn i 30 minuter på 200 grader


2Roast Beef:

En bit nötkött
1 lök
3 Morötter i ganska stora bitar
2 vitlöksklyftor
Färsk rosmarin
Potatis i klyftor
Lite Olja
Salt och peppar

Ta ut köttet ur kylen minst en halvtimma innan det ska tillagas.
Satt på ugnen på 200 grader
Lägg alla grönsaker, vitlök och kryddor i en ungsäker form, stall köttet ovanpå. Medium stek tar ca 1 timma for 1,5 kg. Det kan lagas i 10 minuter mer eller mindre om du vill ha det blodigt eller välkokt.

Lat köttet vila i 5 till 10 minuter innan du skär upp det.

Yorkshire puddings.

1 mugg mjöl
1 mugg mjölk
1 ägg
salt

Ta en muffins form och häll i lite olivolja i och värm i ugnen. Mixa smeten väldigt fort och ta ut formen ur ugnen och fyll upp till hälften med smeten. Lägg in i ugnen och öppna den inte för än dom har rest sig och är gyllenbruna.

Jag har aldrig gjort Yorkshires tidigare, men titta det funkar! Dom reser sig!




Servera med ärtor och gravy.







Yum!