fredag 13 augusti 2010

Intervju, samt skit snack om jobbet.

I dag lärde jag mig varför man ska ha med intressen på en CV. Det var det första som killen som intervjuade drog upp. Han frågade mig om jag var professionell fotograf eller om det bara var en hobby. Anledningen till att han frågade? Han var också jätte intresserad av att fota! Bingo! Där var isen bruten!

Resten av frågorna jag fick var dom gamla vanliga. Berätta om din bakgrund, vad är du bäst på, vad är du sämst på, var ser du dig själv om fem år, varför tror du att du är rätt för det här jobbet, vad är dina främsta prestationer osv. Sedan kom han till "Hur skulle du marknadsföra vårat företag. Kom nu i håg att jag haft mindre än 24 timmar att förberada för intervjuen. Eftersom all marknadsföring innebär en massa research så har jag faktiskt inte en blekaste aning, men jag gav ett par ex såsom online marketing (det är ett online företag), social media (facebook, twitter..) och reklam i industri tidningar. Allt väldigt basic och inte särskilt kreativt, men som sagt. Det finns bara så mycket man kan göra på 24 timmar.

Jag tyckte intervjun gick bra, men jag får inte reda på hur det egentligen gick för än nästa vecka.

I morgon blir det möte med min chef om problemen vi har på jobbet och jag orkar bara inte. Jag vet att vi är busy. Hon vet att vi är busy. Jag vet att det finns inte ett skit jag kan göra just nu förutom att svara i telefonen (och sist jag kollade så jobbade jag inte i ett call centre!) Vad ska jag göra? Jobba över? Inte en chans i världen. Det får jag inte betalt för, och i min branch så jobbar man inte över, vare sig man får betalt eller inte.

Jag är totalt less på att bli behandlad som en tonåring. Min chef säger att vi ska ha dom är one-to-one mötena eftersom hon vill veta vad vi tycker och tänker och för att "hon har en del att säga själv" vilket betyder "Jag skiter i vad ni säger, jag får skit av mina chefer för att ni inte möter era targets och därför måste jag ge er skit." Anledningen till att vi inte möter våra targets? Vi är konstant upptagna med arbete.

Förut har vi haft lugna perioder som tex i Januari, Mars och Maj/Juni så vi kan ta igen det vi missat och se till att vi gör klart allt vi ska göra. Vi har inte haft en lugn period på ett och ett halvt år! Vi har dubbelt så mycket arbete, men inga fler anställda och det är meningen att vi ska göra allt i samma takt och allt ska vara klart i tid. Grattis. Detta betyder att vi har över 700 emails och ca 1500 brev att svara på. (det var dubbelt så mycket, men vi har fått två temps som svarat på dom lättare breven och mejlen) 200 telefonsamtal i veckan blev 1800 under Maj och Juni vilket har gjort att vi inte har en chans att göra något som helst annat och högen med arbete bara växer och växer. Alla i mitt team blir bara mer och mer less eftersom vi inte gör annat än trampar vatten och en efter en slutar.

Nu kanske ni förstår varför jag letar nytt jobb.